2014-02-15

(ro) Tastatura românească „3 în 1”


Când vine vorba de tastaturi românești multora li se ridică părul în cap. Și asta pe bună dreptate, de vină este aranjamentul „moștenit” de la Microsoft. Conform Decât o Revistă „moștenirea” a început astfel:
„Legenda spune că pe la începutul anilor ’90, băieții de la Microsoft au venit în România să se intereseze cum să-și localizeze sistemul de operare și au ajuns la Poliție. Destul de logic, pentru că Poliția emite documentele de stare civilă și se presupune deci că sunt cunoscute nevoile limbii. Ei bine, la Poliție se pare că au găsit niște mașini de scris nemțești și așa ne-am pricopsit cu z și y inversate și ă, î, ș, ț pe tastele cu parantezele pătrate, punct și virgulă și apostrof.”
Din 2004 avem un standard ASRO de tastatură (SR-13392:2004) actualizat, bazat pe aranjamentul american. Acest standard este implementat pe sistemul de operare Windows începând cu Windows Vista, pentru drivere pentru Windows XP / 2000 vizitați această pagină.

Avem și o lege care recomandă folosirea tastaturii românești, și anume ordinul MCTI  nr. 414 din 25 septembrie 2006 cu privire la utilizarea codării standardizate a seturilor de caractere în documentele în formă electronică, conține la Art. 4: 
„Pentru scrierea și procesarea documentelor în formă electronică în limba română se recomandă a se folosi tastatura românească în conformitate cu aranjamentul 1 de caractere din standardul SR 13392:2004 sau orice versiune actualizată a acestuia ori standardul care îl înlocuiește.”
Din păcate nici acum, peste aproape zece ani, nu există pe piața românească tastaturi conforme cu standardul românesc SR-13392:2004.

Anul trecut am aflat de existența firmei americane WASD Keyboards. Ei fac tastaturi mecanice la comandă, tastaturi care pot fi desenate cum vrea clientul. În felul acesta mi-am comandat o tastatură conformă cu aranjamentul secundar al standardului SR 13392:2004. Am scris despre acestă poveste aici: Tastatura RO-PRO.

În timp ce lucram la șabloanele pentru tastatură mi-a venit ideea să combin cele două aranjamente, în felul acesta am obținut o tastatură „3 în 1” - americană, română standard și română programatori.
Pentru a diferenția cele două aranjamente am folosit culori. Roșu pentru caracterele specifice aranjamentului primar / standard și albastru pentru cel secundar / programatori.

Tastatura „3 în 1” ar putea satisface 100% nevoia de comunicare a utilizatorului român. Dacă nu scrie cu diacritice, poate liniștit să ignore tastele colorate și să folosească partea americană a tastaturii. Dacă scrie cu diacritice poate să-și seteze în sistemul de operare aranjamentul preferat și culorile o să-l ghideze spre diacritice, respectiv ghilimelele românești sau linia de dialog.

Am mai tratat și problema traducerii etichetelor de pe tastele de sistem și anume „Esc”, „Insert”, „Delete”, „Home”, „End”, „Page Down”, „Page Up”, „Print Screen”, „Scroll Lock”, „Pause”. Nu le-am tradus în română deoarece etichetele ar fi fost prea lungi, am folosit simboluri. Există standardul ISO/IEC 9995-7:2009 (vezi varianta „final draft”) care tratează exact această problemă (mulțumesc „Secărică” pentru document / idee). Dacă în marea majoritate a cazurilor simbolurile erau „ușor” de înțeles, pentru „Esc” și „Pause” cu greu utilizatorul de rând și-ar fi dat seama ce înseamnă acele simboluri. Așa că am decis să folosesc alte simboluri mult mai ușor de înțeles.

Pentru că „WASD Keyboards” a început să folosească culori am decis să dau comandă la o tastatură „3 în 1”. În urma sfaturilor primite pe lista de Diacritice (mulțumesc Mișu', mulțumesc „Pixel”) am schimbat și fontul folosit pentru etichete din Roboto în Fira Sans, font folosit de sistemul de operare Firefox OS.

Tastatura arată astfel:

Pentru cei dispuși să plătească pentru o asemenea tastatură, pașii pentru a o achiziționa sunt:
  1. mers la WASD Keyboards pe sait și ales varianta cu 87 sau cu 104 taste
  2. selectat tipul de contact folosit (Cherry Maro, Roșu, Verde, etc)
  3. selectat tipul de atenuator de zgomot
  4. selectat șablonul tastaturii românești „3 în 1”
  5. selectat culoarea tastelor, textul negru din șablon va fi înlocuit cu alb pe tastele negre.
Anul acesta am avut șansa să merg la CES2014, unde am discutat cu reprezentanții câtorva producători de tastaturi: Logitech, Genius și Delux. A rămas că după târg vom discuta pe email. De la Logitech nu am primit niciun răspuns. Cu cei de la Genius am avut un schimb de emailuri concluzionat cu (diacriticele le-am adăugat eu):
„Lipsa unei cereri constante din piață pentru tastaturile customizate, după cum sunt sigur că știți, nu ne permite să onorăm cereri punctuale, chiar dacă discutăm de un MOQ de 1000 buc.

Ar însemna o investiție considerabilă în capacitățile de producție, care nu poate fi susținută „a la long”
Am avut o discuție și cu partenerii noștri în acest sens, dar nici acolo nu există un interes major pentru a susține livrări constante.

În situația dată, mă tem că nu putem avea o soluție la cererea dumneavoastră.”
Din fericire cei de la Delux s-au arătat mai deschiși la idea de a produce o tastatură românească „3 în 1”. Comanda minimă ar fi de 1000 bucăți. Am înțeles că urmează să primesc o mostră și apoi voi putea da comanda :)

Pentru finanțare m-am gândit la o campanie pe Multifinanțare. Cu ajutorul unei campanii „virale” pe rețelele de socializare ar trebui să se găsească 1000 de oameni de bine, nu?

Eu sper că în viitorul apropriat vor exista tastaturi românești conforme cu standardul SR 13392:2004 în România!

No comments: